PEKAN KELUARGA WARI I
Invocatio : Angkatlah pintu gerbang si nuria maka bengket
raja mulia, Ise kin raja mulia e?
Eme Tuhan si
mbisa, Tuhan si permenang i bas perang (Masmur
24:7-8).
Ogen : Jesaya 40:3-8
Renungen :
Matius 1:18-25
Tema :
“Alokenlah Ketubuhen Jesus”
======================================================================
Kata Perlebe
Menaken tahun enda pekan
kebaktin Keluarga ilakoken ibas bulan Nopember alu tujun gelah jabu-jabu ngawan
ni perpulungen ersikap ngalo-ngalo
advent; eme persikapen ngalo-ngalo
ketubuhen Yesus Kristus
Invocatio,
Teks masmur merupaken salah
sada ende-enden pokok ibas Bait Suci Jerusalem. Syairna itulis Daud, janah
megati ende-enden enda ilatarbelakangi kubas peristiwa tabut perjanjin ibaba ku
Jerusalem. Ibas perkembangenna megati syair
enda iendeken ibas perayaan Hari raya Pondok Daun, perayaan Tahun Baru
ras penahbisan Bait Suci.
Ogen.
Teks Jesaya 40 igelari Deutro
Jesaya, sinuriken Israel sangana ibas masa pembuangen i Babel. Ibas nubuaten si
pemena siitulisken pengikut Jesaya enda, isingetken kerna padan Dibata si tetap
erdiate nandangi kegeluhen kalak Israel.
Kalak Israel isuruh gelah nikapken dalan ibas ngalo ngalo kerehen Tuhan
(Raja Dame) alu merubah lagu langkahna ibas waktu geluh sisingkat e. Arah
bahanta lit 2 kali isingetken kerna sora erlebuh alu tema si saling berhubungen
ibas ngalo-ngalo kerehen Tuhan, eme:
Sipemena nekenken kerna pendilo ngalo-ngalo kerehen Tuhan ibas kesuliten
ntah pe kesusahen bagepe keterpuruken ibas dosa. Hal enda teridah arah kiasen
siitulisken eme : Taneh mesawang (gurun pasir) melambangken jiwa si kerah,
deleng ntah taneh bongkak bangkik melambangken kesombongen manusia, baluren
melambangken jiwa si patut ikasihani ras la erpengarapen. Guna ngalo ngalo kerehenNa maka kerina sila
mehuli aru sipekena, dungna maka teridah kemulian Tuhan.
Sipeduaken berisi persinget kerna
geluh manusia si singkat pas bagi dukut. Ia dem alu keterbatasen si megati la
ia ngasup ngadapisa. Tapi sebalikna kata Dibata tahan rasa lalap. Ijenda lit 2
hal si berbeda eme terbatas ras si la terbatas. Sura-sura Dibata gelah manusia
e makeken Kata Dibata e ibas geluhna, sekaligus jadi instropeksi diri gelah
makeken geluh sisingkat e alu mehuli.
Kotbah
Nats ibas kitab Matius nuriken kerna berita ketubuhen Yesus. Rikutken alur teks enda lit piga-piga tahap proses
siibentasi ibas peristiwa e; antara lain :
1. Turah masalah menjelang ketubuhen Yesus.Maria mehuli kulana erkiteken kuasa Dibata. Jusuf tunangenna ersura-sura nirangken Maria alu
sinik-sinik. Iakapna alu bage ia pulah ibas persoalen e nari.
2. Jusuf ergumul , tapi ipetangkas Dibata rencanaNa
Asum ia rukur teridah man bana malekat Tuhan si mereken penerangen man bana. Piah
kesungenna iikutken Jusuf kai siikataken
Tuhan.
3. Ketubuhen Yesus
Jawaben Padan Dibata ibas Nubuaten Padan Sindekah
Kai si enggo irencanaken Dibata ndauh ope sie enggo
inubuatkenna. Dibata la pernah berubah ibas rencana si enggo itetapkenNa. Emaka kai si
enggo ipadankenna e gundari igenapiNa. Padan siigenapina eme ngataken maka
Dibata ras kita (Immanuel), Ia jadi penampat manusia, nebusi dosa manusia.
4. Jusuf patuh nandangi perentah Tuhan
Nipi berubah jadi kenyataan. Megi kerina siikataken
malekat ndai ibas nipi, Jusuf tuhu tuhu tek ras ndalanken kerina siisuruh malekat.
Aplikasi.
1.
Ibas kegeluhen enda labo kerina jadi bagi ukur; tapi labo berarti situasi
e erbahanca kita sirang ras Dibata. Jusuf
si enggo ngerancang perjabunna rikutken tradisi Jahudi, tapi rencana e
kerina la sue bagi siipikirkenna. Namun
erkiteken e rancangen Tuhan, akhirna Jusuf
ngikutken rancangen Dibata.
2.
Ibas ngalo-ngalo ketubuhen Tuhan Yesus ibas geluhta (perayaan Natal)
banci saja melala si la bagi ukurta, namun adi si respons e ibas kacamata
kiniteken, kerina banci jadi mehuli rikutken peraten Dibata.
3. Mari si pesikap ukurta ibas
ngalo-ngalo Tuhan Yesus e labo hanya ibas Alvent, tapi ibas gedang-gedang
geluhta.
Pekan Keluarga Wari II Ken
Invocatio : “Sabab kam pe tangkas ietehndu maka
wari Tuhan e reh bagi penangko si reh asum berngi” (1 Tesalonika 5:2).
Ogen :
Matius 25:1-13
Renungen : 1 Petrus 1:13-16
Tema : “Ersikap Ras Metengetlah’
Kata
Perlebe
Ersikap Ras
Metengetlah’ enda merupakaen kalimat perintah aktiv, ertina lit si arus
silakoken i bas nimai-nimai kerehen kalak siniarapken kita. Ibas renungen
enda ituriken kerna persikapen ibas
ngalo-ngalo kerehen Tuhan.
Penjelasen Teks
I bas
ogen ituriken perumpaman kerna sepuluh kalak singuda-nguda maka lima kalak
singuda-nguda si pentar eme si ikataken ersikap ras metenget, erkiteken ibabana
lampuna ras minak persedianna tapi singuda-nguda si lenge ibabana lampuna tapi
la ibabana minak persedianna. Ertina singuda-nguda si pentar enda i bas ertima
tuhu-tuhu ndauh iukurina tapi singuda-nguda si lenge meros ntahpe gelah menggo.
Enda me iandingken nandangi kalak si enggo iperidiken, radu-radu enggo
iperidiken (kalak Kristen) tapi lenga bo tentu seri kualitas kiniteken si
teridah arah perbahanenna. Radu-radu ertima, radu-radu munduk-unduk tapi i bas
paksana reh si empo e la radu bengket ku bas ingan si enggo isikapken guna
kerja e. Guna bengket ku bas ingan e la banci si sampat-sampaten, arah
perumpaman enda teridah maka tupung ipindo singuda-nguda si lenge minak man
singuda-nguda si pentar, la iberena, si enda ngatakenca maka tep-tep kalak arus
ersikap ras metenget.
I bas
surat Petrus si ialamatkenna man ‘anak-anak Dibata si enggo ipilih, e me kalak
perlajang si merap i belang-belang propinsi Pontus, Galati, Kapadokia, Asia ras
Bitinia. Tangkas ituriken Petrus maka kalak si enggo ngaloken Yesus eme kalak
si enggo ipilih rikutken sura-sura Dibata bapa, si enggo i bersihken Yesus alu
darehNa ras jadi anak-anak Dibata si badia. Badia ertina ikhususken guna Dibata
saja, kai-kai saja pe si ilakoken anak-anak Dibata eme guna mpermuliaken
Dibata. Perpulungen e lit i bas kiniseran erkiteken kinitekenna man Jesus.
Petrus arah suratna mpetetap ukur perpulungen gelah nggeluh i bas pengarapen
kerna kerehen Jesus. I bas nimai kerehen Jesus, perpulungen arus ersikap
katawari pe. Ersikap ningen e eme alu tetap erpengarapen nandangi pasu-pasu si
enggo isikapken Dibata nandangi anak-anakna si tetap njaga kebadianna, njaga
kebadian nggeluh eme alu erkemalangen man Dibata, nimbak sura-sura si ndekah
(sope lenga ngaloken Jesus). I bas ertima e tentu erbage-bage kiniseran si man
alanken, kiniseran e eme sada pengujin nandangi kiniteken si la pekulah-kulah
tapi murni (tulen ras sejati). Enda me sinikataken ersikap ras metenget.
Aplikasi
1.
Sikap ersikap ras metenget eme sikap si
sangat positif si perlu kel ilakoken kerina jelma ibas geluhna, sabab adi
ersikap dingen metenget katawari pe; la melukah ndabuh kubas percuban.
2. Ersikaplah
kita labo hanya guna kegeluhenta i doni enda saja, tapi pe ersikap kita guna
kegeluhen kiniteke nta, eme kegeluhen si rasa lalap.
Pekan Keluarga Wari
III
Invocatio :”Kalak sierkeleng ate ngasup
nggengken kai-kai pe, tek maka lit simehuli ibas kerinana,
tetap
erpengarapen dingen saber ibas kai-kai pe” (1 kor 13:7)
Ogen : Masmur 133:1-3
Renungan : 1 Tesalonika 4:9-12
Tema :
“Ngkelengi lebih asa sienggona”
Pendahuluan
Ibas wari/berngi
sipeteluken enda ipeseh ka man banta mulihken eme karna engkelengi. Kekelengen
situhuna lanai bo asing man banta selaku kalak si tek man Tuhan Dibata.
Kekelengen eme palas kegeluhenta selaku anak-anak Dibata. Sebab bagi sienggo
sieteh maka kekelengen rehna ibas Dibata nari, jadi kalak sierkeleng ate anak
Dibata kap ia janah itandaina Dibata. Kalak si la erkeleng ate, la bo itandaina
Dibata sebab Dibata kekelengen kap (1 Yoh. 4:7-8). Janah bagi sienggo sieteh
maka Tuhan yesus pe mereken”Hukum utama ras terutama” man banta siberdasarken
eme “Kekelengen” :engkelengi Tuhan Dibata bagepe engkelengi sesama manusia.
Emaka tek kita maka
ibas kita krina enggo nge lit kekelengen e, janah lit nge lalap ingan ibas
pusuhta guna kekelengen siterbelinen.Ibas Pekan Keluarga si peteluken enda
iajuk kita gelah banci engkelengi lebih asa sienggona, perban arah ndalanken
kekelengen e teridah maka kita ajar-ajar (anak-anak Dibata) ( Yoh 13:35).
Isi
Dalanken kekelengen e situhuna labo selukah
ngatakennca perbahan melala nge tantangan – tantangen si nihadapi kita ibas
kegeluhen enda si banci erbahanca lupa kita maka ibas kerinana arus min tetap
teridah kekelengen e ibas kita. Bagi sinihdapi perpulungen Tesalonika, ija ibas
Rasul Paulus enggo manteki perpulungen e, melala kel tantangen sinihadapina
terutama kel eme arah kalak Jahudi si iri atena (“cian”) ngenehen Paulus si tuhu-tuhu sangap ibas
meritaken pengajaren Kristen i tegah-tengah kalak si la Jahudi, terlebih-lebih,
ope si e, kalak enda enggo mulai ipengaruhi agama jahudi,janah bagi si enggo si
eteh maka Tesalonika enda ibu kota
propinsi Makedoni eme kota pelabuhen si
makmur ibagian timur laut Yunani janah terletak i tepi jalan raya Egnatia yang
terkenal seh maka banci sikataken kota Tesalonika menjadi salah satu gerbang perdagangen
imperium Romawi, si mengakibatken melala ka ajaren-ajaren bangsa sideban si
mempengaruhi sikap hidup/kiniteken kalak
Tesalonika.
Ngidah sie maka rasul Paulus erbahan surat man
perpulungen Tesalonika enda gelah
kinitekenna la monce janah tetap teridah arah ia ndalanken kekelengen ibas
geluhna. Aminna melala gia tantangen ras tekanen si nihadapina Rasul Paulus
erpengarapen kel gelah tetap ngasup encidahken kinitekenna arah perbahanen,
tetap tutus erdahin erkiteken keleng ate, janah tetap ukur erpengarapen man
Tuhan Yesus Kristus.
Rasul Paulus ngidah maka perpulungen Tesalonika enggo ndalanken
pengajaren siisehkenna gelah enggeluh sentudu ras peraten Dibata, tapi
ipindokenna gelah min dalanken lebih asa sie (1 Tes. 4:1-2) maksudna maka Rasul Paulus mengingetken jemaat Tesalonika
tentang pengangkaanna ibas karna
“kasih
persaudaraan (Philos- ayat 9)”. Phileo = Cinta untuk saudara sedarah,
janah kekelengen (kasih)e
i perluas
artinya mencakupkekelengen ( kasih)
bagi sesama saudara seiman. Janah e lebih tridah ka ibas sikap hidupna dalanken
kekelengen e :
1.
Sehubungen ibas bisnis ras pendahin ibas konteks
perkotaan.
Ibas bisnis ras pendahin e pe teridah nge kita ndalanken kekelengen, la
kita mengharapken untung alu mengorbanken kalak sideban (menghalalken segala
cara guna mencari untung, contohna:
“memakai obat-obat/zat kimia ibas bisnis sibanci encedai kesehatan kalak
sideban” ras sidebanna..).
2.
Alu sikap hidup sila jadi pengganggu man kalak sideban
(batu antuken), entah pe jadi beban man kalak sideban, entah pe ula jadi “kalak
si usil”. Tapi tetap berusaha gelah banci enggeluh alu tenang, ola ncampuri
perkara kalak sideban, janah erdahin guna keperlundu. Enda ikataken Rasul
Paulus perbahan i
jemaat Tesalonika lit
sekelompok kalak si perkisat bagepe ngganggui kalak sideban
pirasatna (Menjadi
beban bagi orang lain atau malas bekerja karena senang jadi pengangguran atau orang-orang
malas yang senang hidup dengan memanfaatkan kemurahan hati sesama orang Kristen).
3.
Erdahin alu tutus, she maka ibas erdahin alu tutus
maka keperlun geluhta pe banci I penuhi iteruh perkuah ate Dibata sekaligus pe
banci ka kita nehken keleng ate ibas ulih latihta erdahin e man temanta si
membutuhken. Janah enda pe icontohken Rasul Paulus, maka ia pe erdahin alu
tanna, si jadi pengajuk man perpulungen pe gelah jadi kalak mandiri. Sebagai
anak-anak Dibata harus pe banci njaga naba baik I lebe lebe kalak si deban alu
erdahin ras mandiri (tidak menyusahkan orang lain) termasukpe ibas hal-hal
sidebansi banci erbahan kita ihargai oleh masyarakat di sekitar kita.
4.
Tetap nginget maka ndalanken kekelengen enda secara
tidak langsung merupakan sarana si efektif bagi kesaksin Kristen (bandingkan
dengan Yohanes 13:34-35; Kisah Para Rasul 2:44-47) I tengah tengah
kegeluhennta.
5.
Ndalanken kekelengen mpeturah kiniersadaan si teridah
arah sikap hidup bagi kalak si ersenina ersada perarih, janah ibas kiniersadaan
e pe tergejap kemalemen ate janah ije me Tuhan erpadaereken pasu-pasuna. (Mas
133).
Aplikasi.
Tantangen hidup enda terus mengalami perkembangen, tap guna mengimbangi
sie maka kit ape kaak sierkiniteken man Tuhan aru banci ka mengimbangi sa
alu peningkaten keleng ate ibas geluhta.
Perbankekelengen e nge si erbahanca banci kita ndatken kemalemen ate ibas
geluhta. Emaka ibas sienda ipindokenman
manta mari sidalanken bagi nina temata “ Ngkelengi lebih asa sienggona” si
teridah ibas sikap hidupta ibas jabunta,keluarganta/-kadenta, lingkungenta,
pendahinta, terlebih ibas perpulungenta kerina.
Arah kita ndalanken kekelengen e teridah
nge uga belinna kinitekenta man Tuhan Dibata janah kita kerina sebage anak anak
Dibata, sebab enggo sieteh maka Dibata kekelengen kap, jadi kalak sierkeleng
ate anak Dibata kap ia janah itandaina Dibata. Kalak si la erkeleng ate, la bo
itandaina Dibata sebab Dibata kekelengen kap
Pekan Keluarga
wari IV
Invocatio : “Jabu
ipanteki erpalasken kepentaren ras pengertin, ija lit pemeteh, ije lit
bilik-bilik kuh ras barang-barang si meherga ras mehuli” (Kuan-Kuanen 24:3-4).
Ogen : Epesus
5:21-23
Renungen : Kejadin
2 :18-24
Tema :
“Kiniersadan Jabu Eme Sura-Sura Dibata”
Kata Perlebe
Ibas sada pernyataan
ikataken maka “….. kehidupan keluarga
yaitu memberi perlindungan dan rasa aman serta dimana ‘berdoa dan beribadah’
dilakukan”. Ertina, maka keluarga ntah pe jabu eme ingan si mpersadaken isi
jabu e lako banci ndatken perlindungen ibas kerina keadaan dingen ibas jabu e
pe lit rasa aman si erbahanca maka kerina isi jabu e mengayak rusur lako mulih
ku jabu na. Rikutken sikataken
invocation nta, Kuan-kuanen 24:3-4, maka Dibata kap si arus erdahin ibas
kegeluhen keluarga e, arah kepentaren ras
pengertin si iberekenNa ibas jabu e, si turah ibas nggeluh erkemalangen man
Dibata (Kuan-kuanen 1:7). Ulihna enggo kap icidahken Masmur 128:1-6, eme lit
kemalemen ate ibas kegeluhen jabu e subuk secara kula bage pe pertendin.
Emaka, kerina isi jabu arus
mpeturah pengangkan bahwa keberadaanna ibas jabu eme lako ‘saling melengkapi’
dingen jadi aron Dibata ibas erjuang guna nehi sura-sura Dibata itengah-tengah
doni enda arah jabu nta nari.
Penjelasen Teks
Ibas teks enda Lit piga-piga proses si ilakoken Dibata
nangdangi manusia, eme
- Dibata ngidah maka la mehuli manusia e nggeluh sisada; turah ide
ibas Dibata guna erbahan teman sicocok man manusia e.
- Dibata berkarya guna penyempurnaan manusia alu erbahan rubia-rubia; tapi e pe lenga
cocok
- Dibata erkarya guna erbahan Hawa
melalui proses keterkaiten ras Adam; eme alu membentuk diberu ibas taneh ras
tulan rangrang Adam nari; dingen e maka enggo cocok. Teks renungen enda pe memperkuat kita
lako memahami bahwa manusia e kerinana mutlak sebagai bekas tinepa Dibata.
Janah hubungen dilaki ras diberu e pe merupaken bagin ibas sura-sura
Dibata Emaka la banci si tualen dingen la
banci erbahan batasen kerna ganjang teruk keberadaan manusia e.
Dage, menaken ayat 18 – 24 enda siidah maka
kerina manusia si lit ibas jabu eme bekas tinepa Dibata dingen ipersadaken
Dibata lako ndalanken sura-suraNa. Sura-suraNa e la terjeng ibas seputaren
geluh manusia e saja tapi pe ibas kerina keutuhan ciptaan Dibata e.
Aplikasi
- Dibata si nepa manusia e ras ngelitken jabu
Sura-sura Dibata manusia nggeluh la erbana-bana melainken mpersadaken dirina
lako nggeluh rikutken si ngena ate Dibata (bnd Ep. 2:10)
- Dibata kap sijadi “Inisiator” ibas kiniulin geluh
manusia e
Peranan Dibata labo terjeng nepa tapi pe nikapken kerina kebutuhen
manusia e (Kej 1:1-31)
- Kerina isi jabu iarapken memiliki kepatuhen si
payo.
Kepatuhen e arus ibenaken lebe ibas ndehara ras perbulangen (nande ras
bapa) maka kedungenna biak si bagenda pe itularken man anak-anak (bnd Ep.
5:21-23), eme ulih pemasu-masun ibas Dibata nari, eme kerina si mehuli ras
meherga,
Pekan keluarga Wari ke-V
Invocatio : “kubaba ateku baNdu
persembahen pengataken bujurku, janahku ertoto man baNdu” (Masmur
116:17).
Ogen : Perb. 5:1-11
Khotbah : 1 Sam. 1:1-5
Tema : Jabu Sinehken Persembahen Alu Payo
Kata Perlebe
Nehken persembahen eme perbahanen
si tep-tep wari si lakoken ibas kegeluhenta, baik persembahen secara materi
bagepe sebagai persembahen si nggeluh eme perbahanenta. Engkai maka kita harus
mbereken persembahen?. Adi Daud ngatakenca (Masmur 116), mereken persembahenna
man Tuhan, erkiteken Daud nggo gejapken keleng ate Tuhan si enggo menyelamatken
geluhna
Penjelasen
Teks
Ibas ogen ituriken maka Dibata la erngena ate nangdangi kemunafiken.
Kai siipraktekken Ananias ras Safira eme kebohongan baik man manusia bagepe man
Dibata; tapi ternyata Dibata la terbuali. Ibas praktek kebohongen e pe Ananias
ras Safira la nggit bertobat. Akibatna kematen si kerajangenna. Arah renungen
ogen enda iperbaharui tole makna kejujuren man banta. Mari kita nggeluh jujur bagi si ngena ate
Dibata. Nggeluh sebagai kalak bujur merupaken persembahen si mehulina man
Dibata.
1 Sam.1:1-5 sibanci inen bagepe
ipelajari kita eme ija Elkana simbaba jabu ku Silo guna nehken persembahen man
Tuhan (setiap tahun ilakonenna), emaka keluarga Elkana ikataken keluarga si
mbiar man Tuhan. bage pe ija Elkana tetap ngelakoken kejujuren ibas ia
mempersembahken persembahenna man Tuhan bage pe membagiken bagin guna ialokenna
man kerina anggota keluargana (lalit pilih kasih, ay.5)). La bagi keluarga Ananias
ras Sapira, alu sekongkol nokohi Tuhan, ibas ia nggo ngaloken pasu-pasu
(ndayaken tanah).
Aplikasi
1. Nehken
persembahen si mehuli eme ula alu pusuh
jungut-jungut ntah pe terpaksa, tapi asa ukur, asa gegehta lit.
2. Kita
nehken persembahen labo sebagai kepatuhen ndalanken aturen-aturen si lit; tapi
si sehken persembahenta ku rumah pertoton sabab si gejapken kerina kiniliten si
lit ibas kita e bekas pasu-pasu Tuhan. Bagepe labo gelah teridah tempa melumbar
bagi Ananias ras Safira, padahal enggo ibualina Dibata
3. Siperdiateken
jabunta pribadi-lepas pribadi; uga nge kita ibas nehken persembahen man Tuhan.
Enggo me sigejapken bahwa siibereken kita baik perbahanenta bagepe secara
materi sibereken si mehulina man Tuhan? Enda jadi perenungen pribadi man banta.
an Kebaktin Keluarga
Wari-VI
Invocatio : “Ola
aloken uang sogok, sabap uang sogok erbahanca kalak lanai ngidah si benar,
janah perkara kalak si la ersalah ibalikken” (Keluaren 23 : 8).
Ogen : Nehemia
2 : 1 – 22
Kotbah : I
Samuel 16 : 1 – 7
Tema : “
Megermet Milih Pemimpin”
Kata Perlebe
Pekan
Kebaktin Keluarga GBKP ibas wari / berngi sipeenemken enda ateta alu radu ras
ngorati ras mpebagesi tole pengangkanta kerna kata Dibata gelah alu bage tugas
ras tanggungjawabta sebage warga Negara banci idalanken alu payo ras singena
ate Dibata, gelah terpilih pemimpin si erkemalangen man Dibata bagepe keleng
atena rakyat si ipimpin.
Penjelasen Teks
Invocationta
(Keluaren 23 : 8) ngatakenca “ola aloken uang sogok, sabab uang sogok erbahanca
kalak lanai ngidah si benar janah perkara kalak si la ersalah ibalikken”. Enda
merupaken teguren Dibata man Bangsa Israel, erkiteken tupung si e ilakoken
Bangsa Israel keadilen si la ngena ate Dibata bagepe praktek kegeluhen
kinilabujuren. Merupaken hal si la gena ate Dibata ibas ngaloken uang sogok
tupung si e i tengah- tengah kegeluhen bangsa Israel khususna man kalak si
banci ikataken kekuaten ekonomina
megegeh. Banci igalarina keadilen ras kebujuren e sue ras sura- surana
ras kedungenna jadi me penindasen man kalak musil. Teguren Dibata enda ipesehNa
man bangsa Israel gelah bangsana enda mulihi ngelakoken keadilen ras kebujuren
bas kegeluhenna.
Ogenta Nehemia
2:1-22 nuriken kerna turi- turin kerna majekken
tembok kuta Jerusalem, simimpin pembangunen tembok e, eme Nehemia, si
isuruh Raja Persia guna merentah Juda. Tambah si e Nehemia pe erbahan
Pembaharun Subuk ibas masyarakat bagepe keagaman. Ituriken ka ibas kitab
Nehemia enda, Esra singogeken Undang- Undang Dibata alu megermet jenari bangsa
e ngakuken dosana. Ituriken pe kerna kegiaten-kegiaten Nehemia seterusna selaku
Gubernur Juda. Sipatut iperdiateken ibas kitab enda eme kerna bagesna penalemen
Nehemia man Dibata janah ketutusenna ertoto man Dibata. Ibas bahan ogenta enda
teridah uga perukuren Nehemia kerna kondisi si jadi tupung si e kerna
kehancuren Jerusalem ras tembok Jerusalem sangana Israel i taban ku Babel. Ibas
ayat 17 ikataken Nehemia, “Nehenlah uga susahna siakap genduari erkiteken
Jerusalem lalap lenga ipekena kenca kin nai tembokna runtuh dingen ipan api.
Sipajekkenlah mulihi tembok kuta e maka kalak lanai megombang man banta”.
Teridah ijenda uga kearun ate bagepe kinigogon Nehemia kerna keadaan Jerusalem
ras tembok Jerusalem si enggo hancur ras sebage pemimpin lit tekad ras sura-
sura guna mpekenasa gelah kalak sideban lanai megombang man bangsa Israel.
Ieterusken Nehemia ka ibas ayat 18 uga Dibata nemani ras nampati ia ras kai si
enggo ikataken raja man bana. Emaka ngaloi kalak ndai “ota si pajekken mulihi!”
Khotbah I
Samuel 16 : 1-7 nuriken kerna uga proses Dibata milih pemimpin itengah- tengah
bangsa Israel. Nina Tuhan man Samuel,
Asa kai nari dekahna atendu ceda kerna Saul? Enggo kutulak ia jadi Raja Israel.
Tapi genduari buatlah minak saitun jenari laweslah ku Betlehem ndahi Isai, sabab enggo Kupilih sekalak
anakna jadi raja” (ayat 1). Enggo itetapken Dibata sekalak raja itengah- tengah bangsa Israel
guna mimpin bangsaNa e kedungenna. Emaka adi siterusken kubas ayat 2-7 maka alu
terang ras jelas banci sipergermetken maka peran/otoritas Tuhan teridah kal.
Isuruh Tuhan gelah Samuel maba sada anak lembu guna erbahan persembahen gelehen
man baNa sebab lit kebiaren Samuel maka kenca Tuhan erpadan keputusen nulak
Saul jadi raja banci saja ibunuh Saul
Samuel. I undang ka Isai kubas lakon persembahen e jenari Tuhan enggo
ngatakenca kai siman bahanen. Tangkuhkenlah jadi raja kalak si Kutuduhken man
bandu. Tuhan berperan kal bas milih ras memutusken raja itengah- tengah
bangsaNa Israel ras sura- suraNa emekap gelah terbentuk “Pemerintah Teokrasi”,
Pemerintahen/raja si Tuhan tetap “berotoritas”. Ibas ayat 7 nina Tuhan, “ola
nehen kuga gedangna ras kuga jilena rupana. La ia Kupilih, sabab pertimbangenKu
la bali ras pertimbangen manusia. Adi manusia inehenna si teridah arah darat
tapi Aku Kupernehen pusuhna”. Enda encidahken maka cara Tuhan milih labo seri
“berbeda” ras cara siilakoken kebiasan manusia.
Aplikasi
1. Sehubungen
ras pemilihen kepala daerah (Pilkada) siilakoken secara serentak ibas
negaranta, emaka guna mpersiapken kita, Moderamen GBKP mpedarat pengelayasi
guna kita ersikap ngalo-ngalosa eme:
-
Gunakan hak pilih berdasarkan hati
nurani sebagai kehendak Tuhan demi kesejahteraan rakyat dan kemajuan Daerah.
-
Pilihlah calon kepala daerah yang
diyakini bisa menjadi sumber berkat bagi rakyat dan daerah.
-
Pilihlah calon pemimpin yang berjiwa
melayani dan sepenuhnya “ Pro Rakyat” yang tidak mengandalkan politik uang.
-
Jadilah “ Garam” dan “Terang” dalam
proses PILKADA dengan membawa “ Suara kenabian” dan tidak bermental pragmatis.
-
Jangan terlibat atau terjebak kedalam
golput dan jangan pula ikut politik uang.
2. Arah
bahan oratenta sekali enda ipersingeti kita mulihi maka milih pemimpin labo hal si menukah. Perlu kal
i je kita ertimbang bagepe rukur alu mbages. Erkiteken adi salah kita milih
pemimpinta, masyarakat si bakal nggejabken ulih kai si ilakoken pemimpin e.
Emaka rikutken bahan oratenta sendah lit piga – piga cataten sibanci jadi
perenungenta ras ras emekap:
v Sibereken
kesempaten man Tuhan guna “ berotoritas” ibas milih pemimpin alu cara kita
masyarakat sibakal milih pemimpinta ertoto ras mindo kepentaren sirehna ibas
Tuhan nari.
v Sidalanken
praktek si benar alu erkemalangen man Dibata ibas kita milih pemimpinta emekap
labo kita nggit mpedalan uang sogok ras nggit ngaloken uang sogok ntah pe ibas
istilah genduari la kita nggit bengket kubas permainen “money politic”. Prinsip
“spiritual” ras “moral” sebage kalak Kristen arus ikedepanken.
v Bagi
Nehemia ibas kegeluhenna, tanggungjabab kalak Kristen bagepe warga GBKP bagepe
pemimpin sibakal mimpin masyarakat emekap mpekena ras mpehuliken si enggo ceda.
v Jadilah
pemilih si “ cerdas” ras “berhikmat” alu palas
erkemalangen man Dibata.
v Jadilah
pemilih si “proaktif” alu reh ku tempat pemunguten suara ( TPS ) ras mereken
hak soranta ibas tanggal pemilihen si enggo itentuken.
PEKAN KEBAKTIAN KELUARGA
WARI KE VII
Invocatio : Janah Ingetlah Aku tetap Ras Kam Seh Ku Kedungen Zaman
(Mat. 28:20b)
Ogen : II Korinti 4: 7-10
Renungen : Jesaya 54: 1-10
Tema :“Gelem Padan Tuhan
Alu Nteguh”
Jesaya 54 (bagin Deutero-Yesaya) itulisken sanga kalak
Israel (Selatan = Yehuda) enda lit ibas pembuangen i Babel. Catatan sejarah la
mereken bukti litna kekerasan fisik atau kerja paksa ibas masa-masa e, jadi
labo penderitaan fisik si ialami umat tapi krisis identitas. Kalak Israel tek
makana ia me bangsa pilihen Tuhan. Tuhan erkeleng ate dingen ndeher ras ia.
Tapi ibas masa pembuangen enda, bagi enggo itadingken Tuhan ia kerina,
erkiteken harus itadingkenna Jerusalem, kota suci bagi bangsa Israel. I je lit
Bait Allah, yang diyakini sebagai ingan Tuhan Allah tading. Jadi ibas paksa si
e kalak Israel merasa enggo itadingken Tuhan me ia. E erbanca aru atena.
Tulisen nabi Jesaya enda bertujun guna mpegegehi umat i tengah kearun ate si
jadi pergumulen selama puluhan tahun enda.
Ayat 1-3 : Kota Jerusalem akan mengalami pemulihan.
Bagi diberu si la mupus, la menghasilkan (la produktif), bage me Jerusalem
sedekah enda, melungen, tapi akan dipulihkan. Jerusalem akan menjadi ramai
kembali, dengan jumlah yang lebih besar, karenanya butuh perluasan tempat, bagi
kemah si arus ipebelin. Kuta-kuta si sedekah enda kosong la lit penghuni akan
kembali dihuni bangsa si enggo enterem e.
Ayat 4-6 : Hubungen Jerusalem ras Tuhan Dibata bagi
ndehara ras perbulangen. Ia perbulangen sekaligus si nepa umatna e. Bagi
ndehara si nguda denga erceda ate itadingken perbulangen, tentu ceda ate, mela,
tapi mulihken ia ilebuh. Lanai mela iakapna, lanai ia igombangi kalak, emaka
ipegegehi gelah ola mbiar. Enda jadi sada janji pemulihen si mereken pengarapen
si mbaru man bangsa Israel.
Ayat 7-8 : Kekelengen Tuhan nandangi umat pilihenNa
tuhu-tuhu kekelengen si mbelin. La ipediatNa ndekah umat e ngenanami kiniseran
bagi diberu mbalu. Ilegi Tuhan mulihi alu kekelengen si mbelin. Hubungan Tuhan
ras umat pilihen akan diperbaharui erkiteken kekelengen Tuhan. La rasa lalap
Tuhan ernembeh ate man umat pilihenNa. Selalu lit pengampunen si iprakarsai
oleh Tuhan sendiri, erkiteken keleng ateNa e.
Ayat 9-10 : Bagi padan Tuhan man Nuah (Nuh), ndigan pe
lanai ibahan Tuhan kelenglengen si ndemi doni, bage ka pe Tuhan erpadan man
umatNa maka ndigan pe lanai ia itembehi Tuhan, lanai iukum, lanai irawai. Janji
si tuhu-tuhu menghibur dingen menguatkan ibas masa-masa krisis identitas.
Bicara deleng-deleng miser, uruk-uruk mundu-undu, keleng ate Tuhan la miser
ibas umatNa nari.
Refleksi:
- Ngataken
bujur kita erkiteken Tuhanta eme Tuhan si adil ras erkeleng ate. Selaku
Tuhan si adil, di kune kita erbahan si la bujur, si la ngena atena, reh
teguran keras man banta. Tapi nembeh gia ate Tuhan ngidah perbahanenta, la
rasa lalap pernembeh ateNa e. La itadingkenNa kita, tetap lit pengalemi
dosa iberekenNa banta janah lit kesempatan guna jera dingen robah selama
kita erkesah denga.
- Ngikutken
Jesus berarti siap kita muat bagin ibas kiniseranNa. 2 Korinti 4: 10
“Kiniseran Jesus si maba kematen lalap ipersan kami jadi baban kula kami,
gelah kegeluhenNa pe jadi tangkas ibas kula kami.” Kinigenggengenta labo
rehna arah gegehta tapi erkiteken kita nggit ngusih Kristus. Kita ngasup
maba baban si mberat bas geluhta erkiteken Kristus. 2 Korinti 4: 17
njamini kiniseran e labo ndekah, ulihna e me kemulian sirasa lalap. E jadi
pengarapen kalak si tek ibas nimai peringeten kerehen Tuhan Jesus memasuki
masa advent enda bagepe nimai kerehen Yesus pedua kaliken.
- Ibas
kondisi kegeluhen siugapana pe, Tuhan tetap engkelengi kita. Geluhta si
dem alu perbeben banci berubah jadi geluh si dem keriahen ukur. Enda banci
jadi adi kita nggit ngaloken pendiloNa. Baban geluhta siserahken ku IA
gelah ia merekan serpang pulah. Janji Tuhan memulihkan keadaan umat Israel
juga sampai kepada kita selaku kalak si erkiniteken. Amin pe gundari ibas
jabu lit persoalan antara bapa ras nande, perlagu langkah anak ncedai
pusuh orangtua, anak pe merasa la nyaman i rumah erkiteken la siangkan,
ntah kondisi ekonomi keluarga sangana goyah, ras pergumulen si debanna,
tetap min tek nandangi padan Dibata, semua akan dipulihkan. Emaka tetap
erpengendes, ertoto la erngadi-ngadi (Roma 12: 12). Ula kita ragu. Tetap
megenggeng dingen gelemlah padan Tuhan alu enteguh. Tuhan tetap engkelengi
kita.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar